BUBBLE ! :DD


titta nog på bilden ;)

! Vi har inte skrivit så mycket de sissta , men ska börja lite granna igen :D cool bild va ? Kommentera ! ....... tack
HOTDOOG
Vilken överraskning , jag fick en hotdog som jag ville ha ! :O
Vad ska ni äta idag då ?
:))))))))))))
MASSAGE

Massage är skönt, men det beror på hur man gör eller vd tycker du ?
:)
bästa vänner

DJUR!!
Kanonen .
Kanonen
Kanonen | |
Kanonens högsta backe
|
|
Plats | |
---|---|
Nöjespark | Liseberg, Göteborg, Sverige |
Öppnande | 23 april 2005 |
Status | Öppen |
Tillverkning | |
Tillverkare | Intamin AG |
Designer | Ingenieur Büro Stengel GmbH |
Typ | Stålbana Hydraulisk avfyrning |
Kostnad | 50,000,000 SEK |
Tekniska fakta | |
Banans längd | 440 meter |
Banans höjd | 24 meter |
Maximal hastighet | 75 km/h |
Maximal vertikal lutning | 90° |
Antal inversioner | 2 st. |
Kapacitet | |
Antal tåg | 2 st. |
Passagerare per tåg | 16 st. |
Åktid | 0:50 |
Kapacitet | 930 åkande per timma |
Kanonen är en berg- och dalbana som finns på Liseberg. Den byggdes år 2005. I dag är det den enda berg- och dalbanan på Liseberg som har en loop (På Liseberg finns fyra stycken berg- och dalbanor: Balder, Lisebergsbanan, Kanonen och Rabalder).
Åkbeskrivning [redigera]
Kanonen är en explosiv berg- och dalbana. Tåget skjuts ut från stationen och når sin toppfart på knappt två sekunder. Efter 90 graders stigning sitter man på toppen av en 24 meter hög puckel. Sedan bär det av 90 grader rakt ner mot vattnet. Tåget rusar vidare och man flyger över en puckel och sedan en 20 meter hög loop. Efter ett antal överdoserade kurvor åker tåget in i en 360-graders heartroll, vilket innebär att rälsen vrider sig ett varv runt sin egen axel. Åktiden är ca 50 sekunder från det att man skjuts iväg tills man är tillbaka på stationen, om bara ett tåg används. Lisebergs officiella åktid anges dock till 1 minut och 13 sekunder.
Loop och heartroll [redigera]
Under Kanonen befinner sig åkaren upp-och-ner vid två tillfällen. Det första momentet är en loop. Loopen är först en 90 graders-stigning, som sedan slår över helt till 180 grader så att passageraren sitter/står/hänger med huvudet ned mot marken. Vanligtvis anpassar man loopens höjd för att låta gravitationen sakta in vagnarna på toppen, så att de nästan stannar, vilket också är vad Kanonen använder som spänningshöjare. Berg-och-dalbanan susar ner igen på samma sätt som förut, med en svag lutning för att inte köra in i rälsen tåget åkte på tidigare.
När rälsen vänds 360/180 grader om sin egen axel, kallas det skruv/halvskruv. En heartroll, eller heartlineroll, är det samma, med en skillnad. I skruven är fötterna i mitten av spiralen, medan övriga kroppen rör sig runt. Heartrollen (heart, engelska för hjärta)har hjärtat som mitt. Alltså snurrar Kanonens passagerare runt i en spiral med deras bröstkorg som medelpunkt.
Fakta [redigera]
Balder på liseberg ! FAKTA !
Balder !
Balder är en bärg o dal bana av trä som invigdes på liseberg året 2003.
Den 27 augusti 2003 , efter 120 åkdagar , hade 1 miljon personer åkt balder .
Balder är den största enskilda attraktionsinvesteringen i Lisebergs historia, drygt 100 miljoner kronor kostade den .
Balder är nordens största berg- och dal bana i trä .
'
Balder utsågs 2003 till 2005 till världens bästa berg- och dal bana i trä efter en om röstning på internet bland 265 av världens mest rutinerade åkare .
Många av bedömarna ingår i grupper som åker jorden runt för att uppleva olika berg- och dal banor.
Igenomsnitt har dessa indussiaster åkt ca 50 olika trä banor .
Balder fick 20 av de 265 rösterna .
Balder ansågs även vara världens bästa berg- och dal bana i trä 2005 .
* Total höjd: 36 m
* Rälslängd: 1070 m
* Brantaste backe 70 grader
* Negativa g: upplevs 10 gånger
* Åktid: 128 sekunder
* Aktiv åktid: 50-60 sekunder
* Maxhastiget: 90km/h
* Antal tåg: 2 stycken varav ett tåg på banan åt gången
* Passagerare/tåg: 30st
* Kapacitet: 1200 åkande/timme
Attraktionen är namngiven efter "Balders Hage", en före detta hästhage som låg på platsen för denna berg- och dalbana. I Balders Hage skall fotbollslaget och idrottsföreningen Öis ha bildats, 1887. Därför är berg- och dalbanans ena tåg rött och det andra blått, Öis färger. Balders Hage är i sin tur namgiven efter den fornodiska guden Balder som var son till Oden och Frigg.
Åktursbeskrivning [redigera]
Åkturen börjar med att man dras upp för en brant backe av ett kedjelyft. Sedan svänger vagnen med en ca 30 grader brant sväng åt höger, som fortsätter i en 70-gradersbacke. Efter att ha åkt ner för denna bär det uppför igen, över första krönet upplever man mycket "lufttid", det vill säga flygkänsla. Efter krönet lutar det neråt igen och man slungas in i en 180 graders sväng åt höger, vilken resulterar i ett nytt krön där man upplever ny lufttid. Fortsättningen av banan är mycket snabb utan höga backar, man ligger hela tiden nära marken. Avslutningsvis åker man över tre krön där även attraktionskameran är placerad. Vagnarna bromsas in relativt lugnt och tåget återvänder till stationen. Banan är byggd som en åtta med tre våningsplan.
Säkerhet [redigera]
Varje sittplats i tågen är försedd med säkerhetsbälte samt en säkerhetsbygel. Enbart ett tåg har tillåtelse att vara i banan åt gången; medan det ena tåget åker runt fylls det andra på med passagerare. Delar av banan övervakas med interna kameror.
så nu vet du mycket om balder !:D:OO
TUR!

Tur att jag kan vara mig själv och ingen annan ! :O :)
För annarsh så skulle det inte funka !!
FLOWERS FLOWW!
Nu kom den ärliga frågan !
Kan jag leva utan dejj??
NEEEEEJ !!!!!!
I LOVE YOU !!
balder!

här är balder som vi brukar åka!
Picnik.com!!
Nya picnik bilden med vårat blogg namn .<3!:)
konstig bild!

Bada!



Badar ...
Nordkroken !
